Lukács Ottó

(Nova, Zala vm., 1921. máj. 2. -Gy?r, Gy?r-Moson-Sopron m., 1999. szept. 24)

pilóta

     Édesapja postatiszt volt. Gyermek volt még, amikor családja Budapestre költözött, az elemi és a középiskolát (Mátyás Király Gimnázium) is a f?városban végezte. Els?fokú pilótaképzését a budapesti M?egyetemi Sportrepül? Egyesületnél kapta 1939-ben. Ugyanebben az évben bevonult a Repül?gépvezet? Iskolaosztály 1. századához. Kiképzésének befejezése után vadászrepül? harckiképzést kapott, a szolnoki 1/1. vadászrepül? századhoz helyezték. 1941 novemberében lszerelt, a Weiss Manfréd Acél- és Fémm?vek m?szaki tisztvisel?je lett. 1942. februárjában újra behívták, százada részt vett a Szovjetunió elleni bevetésekben. Kezdetben Re.2000 Héja repül?géppel repült, majd átképzés után a Magyar Királyi Honvéd Légier? pilótái közül els?ként vett részt harci bevetésen Messerschmitt Bf 109-es repül?vel 1942. október 15-én. (A háborúban 68 harci bevetésen vett részt ezzel a géptípussal.) 1943. júliusától a gy?ri Magyar Waggon- és Gépgyárhoz került berepül?pilótaként. 1945 elején a gyárat evakuálták, ? is Németországba került, 1946 szeptemberében tért haza. Apósa gy?ri autószerel? m?helyében dolgozott 1949-ig, államosítása után utódjánál a 15. számú Autójavító Vállalatnál 1962-ig. Visszatért a gy?ri Magyar Vagon- és Gépgyárba, itt dolgozott 1981-es nyugdíjazásáig. Ezt követ?en a rendszerváltásig a gy?ri Merkur tanácsadója volt.
IrodalomStenge Csaba, B.: 70 éve történt: Az els? magyar Messerschmitt pilóta
ArcképStenge Csaba, B.: 70 éve történt: Az els? magyar Messerschmitt pilóta : 29.p.